A GYSEV ZRT. (Raaberbahn AG.) a nyugati gyakorlatot követve úgynevezett reklám mozdonyokat (matricázottakat) üzemeltet.
A bezzeg vasút mindig is adott a jó megjelenésre, az arculati előírásait a járművek rendszeres esztétikai karbantartásával is lekövetik, a hazai nagy testvérrel ellentétben. A megfelelő színkombináció miatt pedig a modellezőknek is kedvenc modelljei a “repcebikák”. Most ez utóbbiak egyike került – rossz szóképpel – a vágóhídra és kapott új külső ruhát. Hogy az előbbieket pontosítsam a 1047-503-6 -os pályaszámú mozdony lett az áldozat.
Mivel korábban már szóba került egy GYSEV-es körvonat kapcsán a matricázott mozdony modellje, gondoltam lemegyek az átadót (és az új GYSEV vezérkart) megnézni, fotózni Sopronba, de szerencsére még időben kiderült, hogy mivel az esemény a motorszínben volt, oda csak meghívóval lehetett volna bemenni. Így az átadásról, az egyedi kézzel matricázott modellről nem tudok fotókat közölni (este ért be Budapestre és a sötétedés miatt jó – színhiteles – képet már nem tudtunk készíteni, de ajánlom laptársunkat az indoház online-t, ahol részletes beszámoló látható a protokoll szöveg kíséretében.
De örülök is hogy mi nem voltunk hivatalosak az átadásra, mert így nyugodt szívvel írhatom le kívülálló magánszemélyként a véleményemet, ami a Széchenyi mozdonnyal ellentétben nem túl pozitív. Bár tudtommal ugyan az a grafikus készítette mindkét mozdony dekorációját, ennél már spóroltak a matricázás kényesebb részeivel, de a zongora lakkozás feketéjét reménytelen ilyen keretek között élethűen visszaadni (így inkább gyászos bár nem annak szánták vélhetően). Így szerintem nagy hiba volt a mozdony jellegét az összképben kiemelni, sőt tovább rontott a helyzeten hogy az ablakvonalat is ily módon kívánták lekövetni az oldal zöld motívumával, ami itt elég öncélú (bár a GYSEV színterv miatt egyetértek hogy megpróbálták beilleszteni). Ha már zöld kifejezetten zavaró hogy a GYSEV színtervtől (vagy pontosítsunk a futó zöld vagonoktól) eltérő zöldet használtak (igaz a matricázás és a festés soha nem lesz egyforma, vagy legalább is nehéz eltalálni a megfelelő színkombinációt – talán ezért is jobb lett volna más grafikai trükköt alkalmazni erre a célra). Bár az pozitívum, hogy míg a Széchenyi mozdonynál indokoltabb volt addig itt nem próbáltak a magyar zászlószínekkel manipulálni. Szerintem a képi arányokat is kicsit elrontották, mert a mozdonyokat nem két méterről látják legtöbbször (természetesen onnan is tehát a grafikának vegyes tartalommal kellett volna bírnia – hű de magyartalanra sikeredett mondat- ) és mint reklám érték így sokat ront a helyzeten az elaprózott motívumok szürkesége.
Valószínű nem tévedek, ha azt mondom nem ez a mozdony lesz a modellezők körében a leg népszerűbb, leg keresettebb modell, bár az eredetije egy bő évig fogja ezt a ruhát viselni.
Csak azt sajnálom, hogy egy saját fotó-matricázási technikát akartam ennek kapcsán kipróbálni egy N-es modellemen, de így (megfelelő fotók hiánya és a nem vonzó esztétikája miatt) inkább nem GYSEV mozdonnyal kísérletezem majd ezzel elkerülve az esetleges szerzői jogi problémákat is. Amúgy is érdekes modell lehetett volna, mert a hangdekóderes változatokba lehetett volna venni legális zongora részletet a digit szervizeseknek egy évre jó kis rendszeres elfoglaltságot (megrendelést) biztosítva.
Nem baj mert kárpótlásul jönnek a GYSEV új mozdonyai, új sorozatszámok, lesz mivel a gyűjteményeket gyarapítani minden méretarányban e nélkül is.
És hogy a matricázás apropóját is megemlítsük (bár ez inkább másik laptársunk a Vasút és modell (http://www.vasutandmodell.hu/) profiljába jobban illik 🙂
mához egy év múlva (2011.október 22) 200 éve született Liszt Ferenc Doborján (ma Ausztria, Burgerland tartományában található és Raiding névre hallgat), az Esterházy család birtokán. Az osztrák-Magyar Monarchia magyar részén született zeneszerzőt azonban mégis csak német nevén, Franz Liszt-ként ismerik világ szerte. 2011 Liszt év a GYSEV-nél is. Születésének 200., halálának 125 évfordulója lesz.
Kép: Munkácsy Mihály festménye Lisztről, 1886-ból, forrás Wikimédia