Model Railroader 2008 november

Megjelent a Model Railroader novemberi száma. A címlapon egy hihetetlenül élethű amerikai szénvonatos ipartelep. Ha a szerelvény nem lenne vegytiszta (és bumfordiak a mozdony korlátok) egy átlag szemlélődő számára tökéletes az illúzió. Mindez úgy hogy nem is H0 hanem N-es méretarányban.

A terepasztal / dioráma építés témában ismét vasút és út keresztezése, de ezúttal megismerkedhetünk egy túl biztosított amerikai félsorompós kereszteződéssel.
A tanuljunk egy kész terepasztalból című cikk (és innen van a címlap fotó is) egy amerikai ipartelepes terepasztal napjainkból. N-es méretarány Digitrax DCC vezérléssel és code 55-ös flexis sínekkel.
DCC kezdőknek, azaz mit érdemes venni a sarki boltban. 16 DCC vezérlő összehasonlítása. Érdekesség hogy a Märklin cégcsoport képviseletében senki nem volt, pedig egyenfeszültségű változatban a TRIX is gyárt ilyen vezérlőt.
Talán nem véletlenül a nyitó oldalon a Bachmann Dynamics ezévben megjelent új esztétikus formatervű kézre álló (jobban mint a Märklin Central Station bár ebben nincs duplikálva a vezérlő) egyszínű LCD-s kézi vezérlője. A cikk persze a kályhától indul viszonylag egyszerűen elmagyarázza a DCC rendszer működését. Az összehasonlításban az RF vezérlőtől a jó öreg madzagos LENZ szettekig szinte miden megtalálható. Árban elég nagy szórással 120-tól (19e-től) 2000 $-ig (320e,- Ft).
Folytatják a terepasztal bővítése 4 hét alatt című cikksorozatot. Egy érdekes szénrakodó, vágány építés és töltés (ismétlés a tudás …) készítés sokadszorra. Ami azonban érdekes volt, hogy a szénrakodó ‘kihullott’ szén dombjait a műszaki eszközökhöz használt antracit fekete antistatikus szintetikus szivacsból alakították ki.

Ebben a lapszámban a csúcs a – nem véletlenül – középső majdnem teljes ívre került képpel indított dél Manchesteri hidakat ábrázoló, a háború előtti évek T-modelljeivel. Ragyogó példa a kidolgozott terepasztalnak. Úgy van “tele” hogy mégsem érezzük zsúfoltnak, azaz nem akartak minden cm-en vágányanyagot elhelyezni, de minden kis felületet, legyen az vízszintes, vagy a víz szintje, vagy a függőleges falak kidolgoztak. Az egyik látványos elem maga a két híd, egy régebbi vasúti híd, a kőelemek között kinövő természettel, az újabb állapotú közúti híd és maga a csatorna, valamint annak a modul szélén való lezárása példaértékű. A terepasztal H0-ás ipari környezetet modellez a 30-as évek Amerikájából. A tűzlépcsőtől a hirdetőtáblákon át az antikolt kocsikig minden ki van dolgozva. Így bár csak 4 oldalas cikk, akármikor kinyitja valaki az újságot fog látni újdonságot ezeken az oldalakon.
A következő cikk az 1950-es évek Shevrolet Pickup-ja – egy műanyag alapmodellből hogyan lehet a valóságnak megfelelően sok-sok felépítmény variánst létrehozni (H0 és 0-ás méretben)
Szintén szokatlanul hasznos cikk az újság által hirdetett dioráma építési verseny harmadik helyezettjének “így készült” bemutatója. Azaz hegy-szikla-alagút és háttér kialakítása.
Szintén érdekes ötlet – és hasonló nálunk is létezett – a vidéket járó tejbegyűjtő szerelvény és tejfeldolgozó üzem. Erősen elgondolkodtam a magyar megfelelőjének elkészítésén.
Érdekes de szerintem nem túl praktikus cikk egy manuális fordítókorong kivitelezése – tulajdonképpen egy sík fa felületen képezi ki a szintén deszka alapú híd elemet. Bár maga cikk példamutatóan lépésről lépésre mutatja be a munkafolyamatokat, mégis csak a látszólag felső maróval kialakított kőrív elkészítése ami érdekességszámba megy.

A Great Model Railroads 11, 2009 számának beharangozására is betett Trackside Photos rész most elég gyenge (műanyag hatású állomás – pedig sokat dolgoztak vele), egyedül a tejes cikkből ide átemelt illusztráció, egy rövid tejrakodó állomás ami bár szintén műanyag elemek, de még is hihetőbb környezet mutat.
Ezenkívül természetesen vannak amerikai modellek bemutatói (újdonságok) és rengeteg hirdetés.

Model Railroader