Lementem Indóházat venni, de mivel még nem volt és a modell vasutas magazinokat már mind olvastam, mit volt mit tenni mi kell még a terepasztalra – autók. Így INDÓHÁZas nagyvasúti hírek és virtuális vasút helyett olvasgatom ugyan vonatmagazin.hu-t, de az újságosnál jobb híján vettem a MODELL FAHRZEUGE szeptember-októberi számát. Bár én személy szerint nem vagyok autómodell gyűjtő, viszont mivel néhány magyar modellt kénytelen leszek beszerezni, vagy magam gyártani a terepasztalomra így érdekel minden újdonság ebben a témában is.
A rengeteg méretarányból engem természetesen elsősorban a modellvasútiakkal egyezők érdekeltek.
A kis méretek ritkák mint a fehér holló, így Z-ből (érthetően) semmi nem volt, N-ből is csak egy termék újdonságként röviden megemlített (Lemke-Collection), de az is csak a sorozatgyártás előtti musterről készült képpel illusztrálva. Ez pedig a Krupp Titan 1950-es évekből. Egyből két változat egy nyitott platós és egy zárt tetős.
1:87-ből annál több szereplő volt:
Brekina Opel P 2.6 muster – a kép alapján ebben a méretarányban gyönyörűen kivitelezett, kérdés mi lesz belőle a sorozatgyártás során.
Az újdonság listában a Busch-tól az új Mercedes C-Klasse Avantgarde ezüst kivitelben. Ugyan ez bézs és fekete szinben is elérhető.
A Mercedes C-Klasse Avantgarde verzió ezüst és fehér színben is elérhető.
Azonban minket magyarokat jobban érdekelhet a termékismertetők alatt látható Busch hirdetése. Na nem a hanyatt fektetett hölgy miatt, amire rámontírozták az amúgy csak H0-ás méretű (a kép alapján vagy a hölgy ment össze vagy a modell nőtt meg) markolót, hanem maga a kétféle kivitelben gyártott markoló. A kék merőkanalas és a harapósabb sárga kivitel a Weimar Mobilbagger T174-1 és T174-2 típus jelzésre hallgat. Nálunk a főleg vasútállomások mellé települt tűzép telepeket modellezőknek ajánlom, de természetesen bármely a közelmúltat modellező építkezésen, útépítésen csatornázáson előfordulhat.
Korábbi korszakot modellezőknek ajánlom a Morris Minor több színben is megjelenő változatát a Brekinától.
Szintén átlagos “H0-ás minőség”-nek tűnik a kép alapján a Herpa vontató sorozata (Ford, Volvo F12 és Mercedes-Benz Sk)
Kicsit jobb a Wiking berlini tűzoltó autó szettje.
Viszont ugyan csak a Herpától egy szépen kivitelezett MAN TGX 4 tengelyes nehéz vontató is megjelent. A napjaink német környezetébe a Mercedes T modellek a Buschtól rendőrségi és orvosi színezésben. A Herpa kijött egy nagyon szépen kidolgozott Mercedes-Benz Actros vontatóval. Nekem kevésbé tetszetős Brekina Hanomag sárga posta mintás kisteherautója utánfutóval.
Látványosab a VW Caddy sorozat (egyből ötféle kivitel a Neo Scale modelltől.
1:43 autók a nullás méretarányban modellezőknek:
Mercedes dömping.B-Klasse a Minichamps-től égszínkék kivitelben, tisztességes minőségben (rendszámtól az antennáig és persze a kidolgozott belső tér) Szintén Minichamps gyártmány a kalcit fehér ML-klasse, de talán a szín miatt inkább egy műanyag játék autó, mint hiteles modell, viszont az ezüstszürke Mercedes-Benz G 55 AMG kivitelű terepjáró bár a kép alapján nehéz eldönteni, de szebb kivitelnek tűnik.
Egy igazi érdekesség a vohburgi AAM (Alte Automobil Miniaturen)-től az 1958-as Lloyd kupé. Igaz csak 150 példányban gyárott modell így az ára szerény 145 euró (36e Ft).
Az IXO-tól a Citroen CX Berline metalbarna (aranyos) szinezésben, szintén a kinai IXO-tól a sötétkék Panhard Dyna X 1954-ből. A magyar modellezőknek talámn érdeksebb a szintén IXO gyártmányú Tatara 77-es 1934-ből (?).
Napjainkhoz pedig a Peugeot kis áruszállítója a Bipper a Norevtől.
nagyon szép kivitel Citroen kacsa (2CV) fekete-piros festéssel a Minischampstől. Szintén tőlük egy érdekesség a BentleyState Limousine a közeli fotókon is élethű kivitelével.
Bár kidolgozott nekem kevésbé tetszetős, de a harmincas éveket modellezőknek érdekes lehet a az Audi Front Sport Coupé a gyári múzeum kiadásában.
A földekre pedig a Schuco által készített Deutz D 40 L zöld kivitelben.Ennek a nálunk is fellelhető traktornak a modellje gyönyörűen, részlet dúsan lett kivitelezve a réz betétektől a motor részeiig. Ebben a minőségben a 35 eurós (8700,- Ft-os) ár is normálisnak mondható. Kevésbé szimpatikus minőségű a Minichamps kétféle kivitelben is megjelent Unimog alapra készült tűzoltó autója. Ugyan ilyen minőségűnek tűnik a szintén általuk gyártott Mercedes-Benz L315-ös ponyvás teherautó, így ebben az esetben kicsit sokallom a 69,- eurós (17e Ft-os) árat.
Ebben a méretarányban érdekesebb a Schuco/Norev Ford Transit FL 1000 jelű ős tűzoltó furgon.
Ami viszont hihetetlenül részletesen ki van dolgozva az a Schuco által gyártott Mercedes-Benz LP813 Metz DL22 létrás tűzoltó kocsi a 70-es évekből. Itt a 75 eurós (18e Ft) ár már elgondolkoztató bár magas.
A VW Caddy sorozat a Minichamstől jelent meg.
Kevésbé jó minőségnek tűnik a Premium Classixxs Mercedes kisteher sorozata (Benz LP 608).
Az újságban még látható a Minichams Porsche Carrera Coupe, a Porsche 997/2 (classic), a hetvenes évekből a Ford Mustang Mach 1 Boss 351.
1:32 méretarányban:
Porsche Carrera 997 GT3 RS (scalextric gyártmány) sajnos slotcar kivitelben. De ebben a méretarányban és szintén Porsche sokkal részéletesebb kidolgozásban (minden ajtó / fedél nyilik, kidolgozott motortér, természetesen a belső tér is (Premium Classixxs). A nagyméretű akril vitrin, fa alaplappal és az ennek megfelelő 25e Ft-os ár…..de egyből két színezésből is választhatunk, ezüst szürke és élénk piros kivitelben is megjelenik.
1:10 (múzeumi) méretarányban:
VW Bogár (Käfer) RC kivitelben a Tamiyatól 160 eurós áron (azaz kb 40e Ft)
A kék Schwalbe robogó a mi utcáinkat is járta. Akinek úgy jobban ismerős ez a Simson KR 51/1 “Schwalbe” kivitel a Schuco-tól potom 75 euróért (közel 19e Ft). A fotó alapján gyönyörűen kivitelezett változat.
A csak autómodellek iránt érdeklődőknek a mi figyelmünkön kívül eső 1:18-as és 1:24-es modelleket ajánlom figyelmébe. Gyönyörűen kivitelezett példányok láthatóak az újságban.